Terbaeklah Kamooo...!

Friday, February 11, 2011

Epal Ohhh Apple...

APPLE atau EPAL?????

sebenarnye dua2 tu same je…’apple’ tuh orang putih pnye ejaan… bahasa melayu nye atau jawa nye dieja ‘epal’…hehehe… maklomlah emak ngn bapak aku kn jawa… klu dengar dorang sebut klakar siket bunyi nye.. ngeh3… nape aku masukkan entri buah epal nih????

uiihhh„pnjang citernye…hehe.. ^_^

bagi aku, disebalik sebiji epal ni, macam2 citer yg aku leh dapat.. maksudnye, cter sebuah kehidupan dan sbiji epal..!

cam pelik kn bunyinye…??

tapi, itulah hakikat sebiji buah EPAL..bnyak citer yg tersurat dan tersirat….

emak pernah ckap kt aku, dlu2 mase adik-bradik aku kecik2 ag, harga sbiji epal ni sngat mahal waktu tuh.. mahal bagi mak ngn bapak yg cuma menoreh getah… mase tuh, epal ni dikira buah import yg mmg susah nak di beli sbab harganya yg agak tnggi… mak ngn bapak pon x mampu tuk slalu beli epal… kire org mkn epal ni org yg berduit siket ler… sebiji epal ni melambangkn org tu bnyk duit sbb mkn buah import! ble dpat mkn epal mse tuh, mak aiiiii seronoknye rase… camtulah kata mak… ye.. itulah nilai sebiji epal mse tu..wlwpon aku x rase pengalaman cmtu, tp aku dpat rase betapa bersyukurnya time tu sbb dapat mkn epal…! cmtu jugaklah keadaannye ngn family2 len x kurng mampu waktu tuh…

dari pe yg mak ckp, cmtulah nilai sebiji epal yang melambangkan kemewahan mase tuh… cter yg tersurat dr sebiji buah.. EPAL yg sngat bermakna dan sngt sedap! >_<

skrang ni….?

hurmmm.. skrang ni org dah x heran ngn epal… org skarng dah upgrade cket… mkn strawberry, blackberry, blueberry n ntah pape jenis ‘berry’ ag.. sampai talipon pon gne name buah ‘berry’ nih…!! dahsyat x dhsyat org zman skrang nih.. heranlah aku… tp nk wt cmne… tu lah name nye teknologi kn ( ayat2 propa org zman skrang tuk berbangga ngn ciptaan ngara luar! )….

sbiji EPAL juga mampu memberi kita seribu satu makna tersirat!

kenapa??

aku pernah terbaca satu ‘quote’ yg berbunyi:

wanita itu ibarat epal….

epal yang berkualiti amat sukar untuk dicapai dan dipetik sebab ia berada tinggi di atas pokok…

amat sukar untuk dimilikinya kerana ia benar2 memerlukan semangat yg tinggi si pemetiknya…

dan epal itu juga sangat cantik rupa bentuknya kerana Allah S.W.T meletakkan ia paling atas dan paling tinggi di antara epal2 yg lain sehingga tidak pernah di usik oleh manusia dan makhluk2 lain termasuk haiwan…

epal yang mudah dimiliki adalah epal yg berguguran di tanah…

tidak memerlukan semangat yg tnggi oleh si pemetik krana epal itu sngat rendah nilainya dan boleh dikutip di atas tanah…

tiada harga dan tiada nilai…

jika dijual pun, tiada orang yg akan membelinya kerana isi di dalam epal itu mungkin sudah busuk…

wahai wanita beriman, jadilah epal yg berkualiti dan terletak tinggi di atas pokok.. hanya lelaki yang benar2 layak dan beriman sahaja mampu memetiknya….

itulah citer di sebalik sebiji epal yang bukan hanya sebiji buah yang melambangkan kemewahan, tapi epal jugak boleh melambangkan seorang wanita..!

No comments:

Post a Comment