Terbaeklah Kamooo...!

Sunday, December 4, 2011

Practical at Malacca Hospital

salam. . .halooooo :)
bersawang meyhhh blog aku nieh. .
inilah akibatnya bila ade belog tapi tak tw nak jaga . . huhu

sorry morry sebab dah lama sangat tak 'apdet' belog ni. . .
MELAKA . . . .
yeahh. . . now, i'm at Taman Putra, Bukit Baru, Melaka. .
(alamat penuh tu. . hehe)

mula2 aku dan kawan2 menyewa kat depan hospital je. .
tapi dsebabkan ada masalah sikit,
so, kami pown amik keputusan pindah rumah lain. .

anyway, aku ada uplod sikit gambar sepanjang praktikal. .
( baru 2 minggu je pon practical. . )
tapi banyak kenangan dan aktiviti yg kitorang buat. .


inilah kami berempat yg praktikal di jabatan psikiatri. .
hanya 'picta' di cermin ini rasanya yg agak cantik. . hehe
(afiza, ainaa, atiqah, aku. . )


aktiviti bersama pesakit di jabatan kami. . .
ade pesakit wad dan pesakit 'day-care'. .
maybe nmpak mcm aktiviti biasa. .
tapi bagi mereka, aktiviti ini sangat bermakna. .


ini adalah kad yg aku buat untuk pesakit
yang bernama Rogayah (bukan nama sebenar). . .
kad ni time sesi 'creative activity'. .
jadi, kami telah menyuruh pesakit utk reka kad
dan ditukar dgn kad kami. .
aim atau tujuan aktiviti ini adalah untuk kembalikan fungsi
kognitif pesakit. . .


mcm2 ragam pesakit aku ni. . . haha
(ade jugak aksi kuak lentang ;p )
gadis remaja dlm 'picta' ni pon pesakit aku. .
aku cuma berharap 1 day, dia akan mnjadi lbih baik. .
dia terlalu muda dan masa depan dia masih jauh. .


inilah dua orang pesakit wad yg sudah 'discharge'. .
aku harap mereka takkan menjadi 'penghuni'
wad di psikiatri ini lagi. .


praktikal di jabatan psikiatri ini satu pengalaman yg berbeza
kalau nk dibandingkan dgn praktikal2 aku sebelum ni. .
pesakit2 di jabatan ni tak sama dengan pesakit lain. .
kalau org lain marah mereka, herdik mereka,
tapi bagi aku dan kwn2 yg 'bekerja' dgn insan ini,
mereka seperti seorang kawan dan
manusia normal lain. . .
mungkin berisiko bg kami bila brjumpa dgn pesakit
yang agresif. . tapi dah jadi tanggungjawab kami
satu hari nanti untuk merawat mereka. .

sedih hati aku bila tengok mereka. .
aku sedih sebab diorang tak minta utk jadi mcm tu. .
mereka tak sedar sebenarnye. .
aku cuma membayangkan kalaulah mak bapak aku sendiri
atau family aku yg berada di tempat mereka. .
tapi bila bekerja should be professional. .
mereka pesakit dan mereka lah 'kawan'. .

ok. . c u next time





2 comments:

  1. maaf nak bertanye.
    pernah sewa dekat depan hospital?
    dekat peringgit?
    ade problem, knp ye?
    pastu, area rumah sewa yg mane okey?
    harap membantuu..
    boleh emel takk? aibo5232@gmail.com
    thankU!

    ReplyDelete
  2. assalam.. maaf sangat2 sebab dh lama x balas mesej ni.. ye.. dulu mula2 praktikal kat mlaka sy pernah menyewa dekat depan hospital tu.. yup, kat peringgit.. rumah tu banglo dua tingkat.. rumah bawah tuan rumah, then, bahagian atas, untuk penyewa.. tp sekejap je sebab rumah tu bhaya untuk kami2 yg perempuan ni.. so, ktorang menyewa kat taman putra.. dekat je jgk dgn hospital.. lg dekat dgn pagar blakang hospital..rumah tu ok.. dia homestay sebenarnya.. rumah semi-D satu tingkat n fully furnished.. harga masa kami sewa tu 1K sbulan.. but, not bad.. siap ada wi-fi n bilik air-cond..

    ReplyDelete