Terbaeklah Kamooo...!

Wednesday, June 1, 2011

First Time

salam ukhwah...... :)


mak aiiiiii ini hari manyak pening l0rhhh...
nape???
hari ni pertama kali dalam hidup aku pegi potong kain nak wat korset !
(KORSET?? betul ke aku eja??)
alahaiii..lw buat pressure garment (PG) tu aku leh trima lagi...
tu memang sebahagian keje aku...;D
ni kena buat korset?! gilo ko apo?? heeee..
tak pernahnye aku blajo wat bendalah ni kt kmpus..huhu
dah la first time nmpak dan kena buat,
di baginye aku kain yg sebesar2 alam tanpa tunjukkan aku cara ptong...
dan arahannya sangat mudah,
"potong kain tu ikut ukuran.. tu pon kalu nk belaja la...
pe guna blajo kt U lw tak tw guna otak...??"
ayat BELIAU saje dh wt aku terdiam seribu bahasa...
tak pelah.... aku redha.. aku hanya seorang student..
(aku tau time ni laa 'beliau' tu nk membuli aku...)


haa.. pe beza korset dgn PG niehh??
oppss... aku bukan tukang jahit or fashion designer okiee..hehe
PG tu pakaikan kt patient yg ade kes burn(terbakar) untuk kurangkn keloid
atau hypertrophic dia..
korset ni plak bkan korset biasa yg org pakai utk kuruskn or bahasa jawa nye
'slim' kn bdan tu.. hehe
tapi korset ni guna untuk patient yg ade diagnosa scoliosis..
satu penyakit yg melibatkan tulang spinal manusia (tulang belakang)..
so, patient yg pakai korset tu function dia utk tegakkan lik tulang
belakang dia yg dah bengkok n berbentuk 'S'..
material dia pon bkn cm korset biasa tu..
jadi ukuran dia pon ikut bdan patient tp based kpada aim dari pakar..


hmm... that's why la aku mmg ade masalah betul nk ptong kain tu td..:(
kain plak, bkn kain bese2 tu..
serius, lecturer aku mmg x aja lg cmne nk wat korset..
sebab ktorang dulu blaja lebih kpda PG..
tp kata orang, time praktikal cm skrang ni lah kita dpt blaja..
tapi aku??
'beliau' mungkin mengajar aku dengan cara 'beliau' tu..
salah ke aku bertanya sebab aku juga nk belajar..
tak semua benda student tau..
lagilah benda yg first time jmpe..
kalau aku tau semua benda, pe guna lecturer aku anta praktikal?


tapi tadi aku redha je...
kawan 'beliau' yg mngukur bdan patient tu lak ade hal hari ni...
lagi parah, bkn aku yg tengok patient tu sendiri..tapi org lain..
so, cmne aku nk imagine patient tu saiz n scoliosis dia teruk mane??
at least, lw aku jumpa patient tu, ade jgk idea nk ptong kain..
maybe aku bernasib baik sbb kawan 'beliau' tu ade tingglkan ukuran
untuk potong kain kt patient tu punye report..
tapi tu tulisan orang lain dan hanya orang itu saje yg sangat paham kn..
kalau aku salah faham dan salah potong cmne??
ini bukan nk buat baju fesyen..
tapi ini untuk kes perubatan !
aku hanya nak yg terbaik untuk setiap patient..
aku nak patient ade improvement dgn setiap treatment..
aku bekerja dengan manusia bukan dgn robot atau mesin !
; (


tapi td aku tetap ukur dan potong jugak..
sebab aku fikir patient tu dtg mnggu dpn..
aku nak terbaik utk dia..huhu
aku teringat bila kakak ipar aku, kak ina potong kain bahan utk wt baju..
aku terus ikut setiap step yg dia prnah buat..
dalam marah, tension, sedih, aku potong jgk kain tu...
aku cuma membayangkan saiz patient tu ikut pemikiran aku..
'beliau' pulak cuma diam dan hanya perhati dari jauh..
aku cuma redha.. aku harap semuanya ok...


esok aku akan smbung menjahit dan akan berjumpa patient cm selalu..
maybe sok aku kena g wad medical dan orthopedic..
i wish tomorrow will be ok.....


-SEKIAN-


1 comment:

  1. Adik...tak ada kehidupan tanpa ujian....hadapi dengan redha..walaupun berat..kita akan rasa lapang...jgn ikut mcm "beliau"...kalau kita jd cm dia...kita akan huru hara..

    ReplyDelete